급격한 산업화의 영향으로 석유 및 석탄 등의 화 석연료의 사용량이 급격히 증가하였다. 이에 따라 환경오염, 에너지 자원의 부족의 문제가 대두되고 있다. 신재생에너지 중 하나인 수소에너지는 에너지 밀도가 높고 환경오염이 거의 없어 미래에 핵심 에 너지원으로 평가된다. 수소를 생산하는 핵심 기술 중 하나인 연료개질은 화학반응을 통해 탄화수소를 수소로 전환하는 기술 이다. 천연가스를 이용한 수증기 개질법은 개질효율 이 높고 경제적이기 때문에 전 세계적으로 사용되고 있다.
Most of the reformer experiments have been conducted only in high-temperature operation conditions above 700℃. However, to design high efficiency solid oxide fuel cell, it is necessary to test actual reaction performance in mid-temperature (550℃) operation areas. In order to study the operation characteristics and performance of commercial reforming catalysts, a reforming performance experiment was conducted on mid-temperature. The catalysts used in this study are Ni-based FCR-4 and Ru-based RuA, RuAL. Experiments were conducted with a Steam-to-carbon ratio of 2.0 to 3.0 under gas hourly space velocity (GHSV) 2,000 to 5,000 hr-1. As a result, RuA and RuAL catalysts showed similar gas composition to the equilibrium regardless of the reforming temperature. However, the FCR-4 catalyst showed a lower hydrogen yield compared to the equilibrium under high GHSV conditions.
출처: https://scienceon.kisti.re.kr/srch/selectPORSrchArticle.do?cn=JAKO202118752988773
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