최근 수송기기의 에너지원으로 화석 연료 대신 수 소, 전기 등의 친환경 에너지를 이용하여 지구 온난 화 문제를 줄이고자 하는 노력이 지속되고 있다. 친 환경 에너지를 이용하는 자동차, personal air vehicle (PAV) 등의 수송기기는 에너지 절감을 위해 수소 연 료탱크 및 내·외장 부품을 경량화 하는 것이 중요한데, 이를 가능하게 하는 것 중 하나가 복합재료이다. 섬유강화 복합재료는 금속에 비해 비강성, 비강도가 높아 기존 금속 부품을 대체할 수 있는 경량화 소재 로 제작 방법 및 기계적 물성 향상에 관한 연구가 활 발하게 진행되고 있다.
In order to save the energy in vehicles using renewable energy, it is necessary to reduce the weight of parts with polymer matrix composites. Carbon nanotube (CNT) is the nano-scale reinforcement used to increase the interlaminar strength of fiber reinforced composites or enhance the fracture toughness of polymer. However, since the degree of improvement in mechanical properties varies according to the various experimental conditions such as shape of reinforcement, types of matrix and dispersion of reinforcement, research to find the optimal conditions is essentially needed. In this study, CNT/epoxy composites with different CNT concentration were fabricated under the same conditions, and the optimal CNT content (2 wt%) was found through Mode 1 fracture toughness test. Furthermore, through optical microscopy, it was confirmed that the fracture toughness was rather decreased due to the CNT aggregation when the CNT content exceeded 2 wt%.
출처: https://scienceon.kisti.re.kr/srch/selectPORSrchArticle.do?cn=JAKO202110650791925
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