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[논문자료]초고압 살균효과와 우유의 마케팅 전략 연구

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by suflux 2021. 11. 18. 09:37

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출처: 픽사베이

HPTDI은 온도가 4℃로 일정할 때 압력과 시간에 의한 E. coli의 사멸효과를 연구했다. 200 MPa에서 30분간 초고압처리를 실시한 것이 1.24 Log cycle로 E. coli의 사멸효과가 가장 높은 것으로 나타났다. 100 MPa에서 5분간 초고압처리를 실시한 것은 0.05 Log cycle로 E. coli의 사멸효과가 가장 낮았다. 초고압하에서 상전이를 통한 사멸효과는 HPATI가 4.37 log cycle로 E. coli의 사멸효과가 가장 컸으며 그 뒤를 이어 HPAFI, HPSFI, APFI 순서대로 나타났고, APFI는 0.34 log cycle로 E. coli의 사멸효과가 거의 없었다.

초고압처리를 통한 비가열 살균 우유 마케팅전략을 4P중심으로 수립하면 다음과 같다. 먼저 제품(prduct)은 안전성을 콘셉트로 하여 기존 가열처리 우유와 차별화 한다. 저온장시간살균(LTLT) 처리와 유사한 살균효과를 얻을 수 있는 초고압처리 우유는 자연식품을 선호하는 소비자의 욕구를 충족시킬 수 있다. 유통(place)은 상대적으로 짧은 유통기간 특성을 고려하여 가정배달시장 및 온라인시장에 통해 판매하는데 프리미엄 가정배달 우유(저온살균, 유기농)로 특화된 가정배달 및 온라인 새벽 배송 시장에 적용 가능하다. 가격(price)은 저온장시간살균(LTLT) 처리 우유와 유사한 가격대의 가격 정책을 시행한다. 촉진(promotion)은 기존 프리미엄 가정배달 우유의 판촉 전략인 대면 판촉, 온라인 홍보, 기존 음용고객 홍보를 동일하게 시행한다.

 

The purpose of high pressure-time dependency inactivation(HPTDI) study is to find out the effect of time and pressure on the cell death rate of E. coli under 4℃. At 200 MPa for 30min, the highest effect was observed with the cell death rate showing 1.24 log reduction. On the other hand, the lowest effect was shown at 100 MPa for 5min with 0.05 log reduction. The highest inactivation rate was obtained with 4.37 log reduction in HPATI, followed by HPAFI, HPSFI, and APFI in decreasing order. In addition, the effect of APFI showing 0.34 log reduction on cell death of E. coli was little observed.

The marketing strategy for non-heated sterilized milk through HPP(High Pressure Processing) is as follows. The main concept of product is safety which differentiated HPP product from existing milk in the market. This strategy fits to customers’ current needs toward natural product because HPP process can have similar effect of LTLT(Low Temperature Long Time) treated milk. Considering the characteristics of the relatively short shelf life, it can be sold through the market of home-delivery and online, and it can be implemented with a price policy similar to that of LTLT treated milk. The same promotion strategies as existing home-delivery milk market of face-to-face or online can be implemented for potential consumers, as well.

 

출처: http://www.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_type=be54d9b8bc7cdb09&control_no=6f1887c0e693886affe0bdc3ef48d419&keyword=hpp

 

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http://www.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_type=be54d9b8bc7cdb09&control_no=6f1887c0e693886affe0bdc3ef48d419&keyword=hpp

 

www.riss.kr


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